Kvalitetsløft af turnéområdet
Baggrund
Der er ikke teatre i alle egne af Danmark, men alle i Danmark skal have muligheden for at opleve scenekunst. Derfor har Danmark en stolt og fornem tradition for turnéteater. Her spiller turnerende teatre, scenekunstkompagnier og projektstøttede kunstnere en stor rolle, da disse udbyder scenekunstoplevelser, der finder sted der, hvor borgerne færdes fx i teaterforeninger, på skoler, daginstitutioner, gymnasier, plejehjem, specifikke boligområder mv.
Turnévirksomhed er med til at sikre, at teater opleves der, hvor borgerne har deres daglige gang. Turnerende scenekunst er derfor ikke alene med til at bygge bro mellem mennesker men også mellem landsdele og øger samhørighedskraften i Danmark.
Desværre er vilkårene for turnévirksomhed svære. Teaterforeningerne oplever, på linje med andre foreninger i Danmark, en forening- og frivillighedskultur under forandring, samtidig med at ændringer i kulturvaner og købsmønstre stiller stadig højere krav til professionel formidling og markedsføring af kulturoplevelser. Skolerne og institutionerne savner økonomi og ressourcer til at løfte opgaven om at formidle scenekunst til børn og unge, og til mere specifikke målgrupper som fx udsatte borgere.
Samtidig oplever branchen, at det kan være svært at gennemskue de mange formidlingspuljer, tilskuds- og garantiordninger, og ønsker derfor en mere transparent og forenklet struktur.
Branchen ønsker bedre muligheder for at tilbyde scenekunst til spillesteder og kulturhuse i hele landet.
Branchens ønsker:
- Mere transparens
- Flere muligheder for forskellige arrangører, fx spillesteder, kunsthaller og kulturhuse, så scenekunst tilgængeliggøres i hele landet
- Gentænkning af garantiordningen og Turnénetværket
- Gennemsyn af formidlingspuljerne
Aaben Dans, Hvad kan den - og hvad skal den, foto: Ditte Valente