Flere børn og unge skal møde scenekunsten
Baggrund
Der er et stort potentiale i at flere børn og unge får mulighed for at opleve, møde og arbejde med scenekunstens forskellige udtryksformer. Scenekunsten er som kunstform unik, da den tilbyder inkluderende kreative fællesskaber, personlig spejling og rum for refleksion, der kan bidrage til en række betydningsfulde og positive indvirkninger på børn og unges udvikling, uddannelse og mentale trivsel.
Desværre er der blevet mindre plads til scenekunsten på skoleskemaet, og langt fra alle børn møder derfor scenekunsten i skolen. Branchen ønsker at bidrage mere til at nå flere børn og unge og dermed løfte et større samfundsmæssigt ansvar, men det forudsætter et øget samarbejde mellem undervisnings- og scenekunstområdet både på kommunalt og statsligt niveau.
Der opleves en generel mangel på nationale, tværsektorielle og helhedstænkte strategier for børnekultur, og det nuværende scenekunstlandskab præges af en uigennemsigtig og bureaukratisk “regeljungle”, som virker hindrende for såvel skabere som købere af scenekunsten.
Der mangler desuden en koordineret indsats for børn og unges muligheder for at gå til drama i stil med mulighederne på musikområdet med kommunale musikskoler, da store dele af befolkningen ikke har dramatilbud lokalt.
Branchen ønsker et tættere samarbejde direkte med skolen og institutionerne, som de forhindres i i dag, og ønsker at bidrage til børn og unges trivsel ved at præsentere dem for både scenekunstoplevelser og scenekunstpædagogiske aktiviteter.
Branchens ønsker:
- En-til-alle-ordninger – scenekunst for alle børn og unge mindst en gang om året
- Refusionsordning for scenekunstpædagogisk arbejde – læring gennem mødet med scenekunst
- Kompetenceløft i folkeskolen - efteruddannelse af lærere i scenekunstpædagogik
- Gør refusionsordningen til ikke-kommunale institutioner permanent – scenekunst til alle skoler
Teatret OM, Havets Hjerte, foto: Jørn Deleuran