Applaus har netop udgiver fire nye mini-rapporter, der peger på, hvordan kulturinsitutioner får fat i det "potentielle publikum"
Applaus har med udgangspunkt i deres seneste borgerundersøgelse “Fra by til land – hvordan tilgår borgerne kulturoplevelser?” udgivet en række minirapporter, der forsøger at kortlægge nogle af de barrierer, der er hos publikum, Med andre ord, hvordan får vi fat i det potentielle publikum, der har interesse for kunst og kultur, men ikke rigtigt kommer afsted.
Direktør i Dansk Scenekunst, Peter Mark Lundberg udtaler: ”Scenekunsten oplever en fantastisk tilstrømning af publikum. Over halvdelen af danskerne oplever scenekunst – men hvordan får vi fat i de sidste? Applaus’ undersøgelse viser, at rigtig mange har en interesse for scenekunsten og gerne vil opleve den, hvis vi bare lytter til deres barrierer. ”
Scenekunstens potentielle publikum
Scenekunsten rummer et særligt potentiale for at skabe fællesskab, indsigt og stærke oplevelser. Desværre når den ikke altid hele vejen ud til alle borgere. Med denne minirapport kaster Applaus lys på netop den gruppe af danskere, som ikke har gjort scenekunsten til en del af deres kulturvaner lige nu, men som alligevel udtrykker en motivation og nysgerrighed for at opleve den.
Kort sagt
- Scenekunstens potentielle publikum ser scenekunstoplevelser som sjove, mindeværdige, dannende og noget, der for nogle kan være en god fællesoplevelse.
- Samtidig ser hver tredje af dem scenekunst som dyrt. Her skal man dog huske, at de ikke har oplevet en forestilling på det seneste, og at der muligvis mere er tale om en fordom ud fra deres værdsættelse af scenekunst end om faktiske forhold.
- Hvis scenekunstinstitutioner kan spille ind i opfattelsen af scenekunst som en sjov og lærerig oplevelse sammen med venner og familie, og samtidig kan overbevise om den økonomiske værdi af deres kulturtilbud, kan det muligvis trække disse ikke-aktive publikummer i teatret.
Dyk ned i rapporten her
Klassiske koncerters potentielle publikum
Klassiske koncerter kan skabe store, fordybende og æstetiske oplevelser, som berører publikum på en måde, der ikke kan opleves andre steder. Alligevel er der mange borgere, som ikke har klassiske koncerter som en fast del af deres kulturvaner. Med denne minirapport sætter Applaus fokus på netop de danskere, som ikke har været til koncert for nylig, men som alligevel udtrykker en motivation og nysgerrighed for at opleve klassisk musik live.
Kort sagt
- Klassiske koncerters potentielle publikum er ude efter en storslået oplevelse, som gerne må være sjov og afslappende. Desuden sætter lige så mange potentielle publikummer pris på en musikalsk og æstetisk stærk oplevelse som blandt det besøgende publikum.
- Dog ser nogle af dem klassiske koncerter som for dyre og ikke relevante nok til, at de ville opsøge dem.
- Hvis koncertarrangører kan spille ind i opfattelsen af klassiske koncerter som storslåede, musikalsk smukke og alligevel sjove og afslappede oplevelser, og samtidig kan overbevise om den økonomiske værdi af deres tilbud, kan det muligvis trække nogle af disse ikke-aktive publikummer i koncertsalen.
Dyk ned i rapporten her
Foto: Theatre of Voices, EntMenscht, Anders Bigum